Ja säger apan, japan!

Jag stör mig lite på alla asien-besserwissrar. Ja alltså, inte wisserbessrar från asien, men sånna som wisserbessar OM asien. Nu kanske det låter som om jag talar om en väldigt liten grupp människor, men nej! Alla känner minst en asienbesserwisser.
Det är alltså folk som när man tex ska äta på en kinaresturang studerar menyn i ett par sekunder och sedan skakar lite uppgivet på huvudet och säger men spelad besvikelse "ja.. det är ju knappast sånt man äter på riktigt i kina". NÄHÄ!? VA!? Har vi anpassat deras mat lite för att passa oss? Dessutom så vet alla att om dessa människor fick välja mellan en 4små rätter eller nåt halvbränt hemlagat bambu-ris-stuvning kokad i vatten från någon vattenpöl i kinas slum så skulle de självklart välja 4 små rätter varje dag i veckan.
Jag har en halvsläkting (min halvsyrras släkting) som är helt sjukt på detta. Inte nog med att hon rättar allt man säger och gör som har med asien att göra, hon ser även till att styra in ALLA samtal till något asienorienterat så att hon sedan kan rätta folk. Nämner man tex att man käkat wok (och uttalar det som 99.99% av svenskarna gör) så hinner man inte ens börja på nästa ord innan hon snabbt konstaterat att det faktiskt uttalas wåck och att asiater inte fattar vad vi menar när vi säger wok. GAH!

Eller om man är ett gäng som käkar sushi, då är det alltid någon som kommenterar varenda liten rörelse man gör med pinnarna eller i vilken ordning man käkar bitarna. "Ahh ehh, i japan doppar man alltid 2½ gånger i sojan å sen tuggar man alltid 22 gånger innan man tar nästa bit. Å man tar aldrig två likadana bitar i rad..." osv osv.. Jaha...
Varför denna hets om asien!? Ifall du sitter på donken är det ju aldrig någon som kommenterar "oj, åt du macfeasten först? I USA äter man ALLTID pommes friten först"...



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits